Virksomheden

Nexans leverer solidt resultat i 2023

21. feb. 2024

I 2023 opnåede Nexans en standardomsætning på 6,5 milliarder euro og aktuel omsætning på 7,8 milliarder euro. Samtidig oplevede virksomheden markant forbedret lønsomhed og fremragende pengestrøm.
Nexans opfyldte alle sine mål, som blev opgraderet sidste juli, hvilket bekræfter dybden af ​​virksomhedens transformation år efter år.

• Justeret EBITDA nåede et historisk højt niveau på 665 millioner euro, en stigning på 8% i forhold til året før. Den justerede EBITDA-margin var 10,2%. EBITDA inklusive aktiebaserede betalinger lå på 652 millioner euro, hvilket oversteg målet.
  • Virksomheden fokuserede på værditilførende løsninger (SHIFT Prime), der genererede en tilvækst på 20 millioner euro i EBITDA for virksomhedens elektrificeringsforretning
  • Derudover opnåede Nexans en fremragende normaliseret fri pengestrøm (FCF) på 454 millioner euro, hvilket afspejler en stram styring af arbejdskapital og justeret vækst i backloggen for Generation & Transmission.

Stærk balance bevaret med en nettogæld på 214 millioner euro og en gældsgrad på 0,4x
Forslaget til udbytte stiger med 10% til 2,30 euro per aktie
Electrification Pure Player-profilen er blevet styrket gennem fusioner og investeringer

• Opkøbet af Reka Cables i Finland skrider frem efter planen, og afviklingen af Telecom Systems-aktiviteten er afsluttet
  • Der er underskrevet en hensigtserklæring (MoU) om at udvide kapaciteten for mellemspænding i Marokko for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter stamnet i regionen
  • Udvidelsen af Halden-højspændingsanlægget blev fuldført tidligt i 2024, og konstruktionen af det nye kabeludlægningsfartøj er på rette spor for at levere en rekordstor justeret backlog for Generation & Transmission på 6,1 milliarder euro

Fortsat fremgang i CSR-resultatet: 36% reduktion i Scope 1, 2 og 3 CO2-udslip foran SBTi-målene
Vejledning for hele 2024 er blevet meddelt:

• Justeret. Justeret EBITDA mellem 670 og 730 millioner euro
  • Normaliseret fri pengestrøm mellem 200 og 300 millioner euro

Kapitalmarkedsdag afholdes den 13. november 2024

Paris,den 15. februar 2024
    – Nexans, en global leder inden for design og produktion af kabelløsninger til elektrificering af verden, har offentliggjort sine finansielle resultater for regnskabsåret 2023. Resultaterne blev godkendt af bestyrelsen på bestyrelsesmødet den 14. februar 2024. Christopher Guérin, Nexans' koncernchef siger i en kommentar til koncernens resultat for 2023:

“ Nexans’ solide resultater i 2023 viste endnu engang omfanget af vores disciplinerede transformation siden 2019. Vi leverede en rekordhøj justeret EBITDA-margin og overgik forventningerne til normaliseret fri pengestrøm. Jeg vil gerne takke alle vores medarbejdere, som er drivkraften bag vores rejse. Vi gjorde betydelige fremskridt på vores bæredygtighedsdagsorden, hvor CO2-udledningerne faldt med 36% sammenlignet med 2019 (Scopes 1, 2 og 3), og vi udvidede implementeringen af vores E3-resultatmodel på tværs af vores enheder. På opkøbsfronten afsluttede vi et opkøb Reka Cables, en førsteklasses producent af høj-, mellem- og lavspændingskabler i Finland, som vil styrke Nexans’ position i Norden og trådte ud af Telecom Systems-forretningen, hvilket styrkede koncernens profil og nu fokuserer vi målrettet på bæredygtig elektrificering. Den nylige meddelelse om den underskrevne aftale om at erhverve La Triveneta Cavi i Italien, som er anerkendt for sin ekspertise inden for det europæiske lavspændingssegment, er endnu en milepæl i vores rejse mod at blive en Electrification Pure Player. På trods af de fortsatte makroøkonomiske usikkerheder går vi ind i 2024 med tillid og forventer endnu et år præget af stærke resultater. ”

Christopher Guerin

Nexans’ Chief Executive Officer

Læs hele pressemeddelelsen på Nexans.com:

Din kontakt

Gabriella Myrén

Center of Expertise Communications Manager

Emner, du ønsker mere information om

Obligatoriske felter*

Kontrollér adressen ien.

En e-mailadresse må kun indeholde et @

Beskyttelse af persondata

Du har ret til at gøre indsigelse mod, hvordan dine personoplysninger bliver behandlet og bruges i markedsføring eller til kommercielle formål.

Tak!

Tak , fordi du kontakter os. Du hører snart fra os

Fejl

Der opstod en fejl igen